sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Wanhoja juttuja - osa 2 / Old stuff - vol. 2

Kirjontatöitä - Embroidery works

Joskus kauan sitten oli aika jolloin olin äärettömän kiinnostunut kirjontatöistä. Ristipistotyöt olivat silloin suurin hitti, mutta on sitä tullut kirjailtua vähän muutakin.

Sometimes, a long time ago, I was very interested in embroidery works. Mainly cross stitch, but other kind of embroidery, too.


 Minä, joka en yleensä tykkää valmiiksi painetuista ristipistopohjista, sain anopilta tietenkin sellaisen lahjaksi, ilman lankoja. Muutin pohjassa olleet värit paremmin mieleisikseni. Kirjonta-alueen kokko 34 x 43 cm, myös tausta on täytetty.

I do not like ready printed cross stitch models, but I still got one from my mother in law. I changed the colours of the model more like my own ones. Size of the embroidery area is 34 x 43 cm, also the background is stitched.


 Tiikerin kuvan siirsin lehdestä millimetripaperille työn pohjaksi. Kuva-alue 24 x 27 cm, taustaa ei ole täytetty.

I moved the picture of this tiger from a magazine into millimeter paper to get cross stitch model. The picture area is 24 x 27 cm, background is not filled.


Näiden lintujen mallin, kankaan ja langat sain äidiltä palkkioksi toisen ristipistotyön teosta. Työn koko 44 x 33 cm, taustaa ei ole täytetty.

I got the model, fabric and yarns of these birds from my mother as a reward of making a cross stitcs work for her. Size of this work is 44 x 33 cm, background is not stitched.


 Tytär piirsi tuon kukan (sahalehti) suoraan kankaalle, minä täytin pohjan ilman mallia omasta päästäni. Työn koko 24 x 27 cm.

My daughter drew this flower (latin name stratiotes aloides, I do not know the name in English) straight to the fabric, I filled everything else from my head, did not draw anything. The size of this work is 24 x 27 cm.


 Tämä saniainen oli vanhassa käsityölehdessä, muutin värit. Anteeksi tuo paha heijastus lasissa. Työn koko 40 x 40 cm, vaihteeksi laakapistoja.

This fern was in an old magazine, I changed the colours. Sorry about the bad reflection. Size of this work is 40 x 40 cm, not cross stitching this time (I do not know what is the name of these stitches in English).


 Osa äidille tekemästäni ristipistotyöstä. Työn koko 19 x 26 cm, taustaa ei ole täytetty.

Part of the cross stitch work I made for my mother. The size of this work is 19 x 26 cm, background is not stitched.



Kissamme pentuna. Siirsin kissan osuuden valokuvasta millimetripaperille. Työn koko 16 x 11 cm.

Our late cat as a kitten. I moved his picture from a photo into millimeter paper. The size of this work is 16 x 11 cm.


 Talitiainen käävän päällä. Alkuperäinen kuva oli hieman postimerkkiä suurempi, skannasin ja suurensin sen ja laitoin kuvan päälle ristikon. Lintu, kääpä ja alaosaan lehdet ovat suoraan mallin mukaan, puun runko osittain mallin mukaan ja tausta täysin omasta päästä. Työn koko 18 x 17 cm.

A great tit on a polypore. The original picture was a little bit larger than a stamp, I scanned and enlargened it and set a cross stitch lattice on it. The bird, polypore and the leaves are made as in the model, the trunk mainly as in the model and the background from my head. The size of this work is 18 c 17 cm.



 Pöytäliinakin on tullut kirjailtua. Pöytäliinan koko 150 x 150, keskikuvion halkaisija 78 cm. Keskikuvion lisäksi liinassa on 12 pientä kukkakuviota.

I have embroidered a tablecloth, too. The size of this cloth is 150 x 150 cm, the diameter of the figure in the middle is 78 cm. In addition to the figure in the middle there is 12 other little flowery figures in this table cloth.


Joulukuussa 2014 kävin Museokeskus Vapriikissa, jossa oli esillä myös nunavutien elämästä kertovia kirjontatöitä. Niiden innoittamana päätin että teen itsekin jotain samantapaista, noita kirjontalankojakin kun on päässyt kerääntymään luvattoman paljon kuten kuvasta näkyy. Tässä kuvassa on reilusti yli 400 yksikköä (kerää, aloittamatonta vyyhteä) kirjontalankoja. Kaksi kuukautta kesti ennen kuin keksin millaisen kuvan kirjailen, mutta nyt se on keksitty, piirretty kankaalle ja jo aloitettukin. Kuvan koko piirrettynä on 40 x 50 cm ja joka kohta täytetään. Tiedossa vähintään 48000 ketjupistoa.

In December 2014 I visited a museum, where was embroidery works of nunavut's life. There I decided that I shall make something similar myself, too. I have far too much embroidery yarns, as you can see from this picture. Here is over 400 units (balls or unstarted skeins) of embroidery yarns. It took two months to find out what kind of picture shall I embroider, but now I have found it out, drawn it on the fabric and even started embroider. The size of the picture (after drawing it) is 40 x 50 cm, and every part of it will be embroidered, at least 48000 stitches must be done.

1 kommentti:

  1. Minä olen innostunut kirjontatöistä uudelleen ja tekisi mieli tehdä tyyny! Viimeksi lapsena tehnyt näitä töitä.

    VastaaPoista